על גברים משופמים וגנטיקה

לפני שנולדו לנו הילדים, ובלי קשר לבדיקות הסקר הגנטיות, ישבנו אני ועמית בינינו לבין עצמנו וסקרנו את צידי המשפחה. רצינו להבין מה נביא מעצמנו לילדים שלנו. ראינו שבסה"כ כנראה שיהיו לנו ילדים חנונים חמודים עם נטיה למתמטיקה, התבכיינות לעתים, בעלי פיוז קצר ויכולת מדהימה להתהפנט מול הטלויזיה למשך שעות. המציאות טפחה על פנינו ובינתים נראה שצדקנו כמעט בהכל. בעיקר בעניין החנוניות והטלויזיה.

גנטיקה במיטבה - כולם באוניברסיטה

גנטיקה במיטבה – כולם באוניברסיטה

מעבר לזה גם דיברנו על דברים נוספים שכנראה נביא לילדינו. מהצד שלי למשל, נטיה לעודף משקל, סוכרת, לחץ דם, שבץ. מהצד שלה למשל אלצהיימר.. אהה וגם חשוב מאוד לא לשכוח – סרטן. מבחינת תוחלת חיים מדברים על משהו ממוצע למרות שגברים מהצד שלי במשפחה שורדים הרבה פחות מנשים. בכל מקרה הבנו שאלא אם כן האבולוציה תחול ישירות עלינו וכל הגנים המזיקים למין האנושי יסוננו / ינוקו נביא לעולם ילדים שככה"נ תהיה להם נטיה לעודף משקל + סיכוי מסויים לכל מיני הפתעות.

כשנולדו הילדים הם עלו יפה במשקל – כצפוי, ואני החלטתי שאני מתכנן לנצח את הסטטיסטיקה המשפחתית, נמצא במעקב של רופאת עור אחת לחצי שנה, עושה בדיקות דם תקופתיות ולאחרונה חזרתי גם להתאמן בשביל לרדת קצת במשקל ולהלחם בעייפות המתמדת (אוקסימורון אני יודע…). אגב חדר כושר, מחקרים מצאו שאם מתאמנים קבוע בחדר כושר תוחלת החיים עולה. היא עולה בדיוק בזמן שבזבזת בחדר כושר…

גברים משופמים וגנטיקה

גברים משופמים וגנטיקה

חודש נובמבר הוכרז ברחבי העולם כחודש מובמבר (שילוב של שפם – mustache ונובמבר) – בחודש זה גברים ברחבי העולם מטפחים לוק של מטרידנים ומגדלים שפמים כאלו ואחרים. הרעיון מאחורי זה הוא העלאת המודעות לסרטן הערמונית אצל גברים מעל גיל 40 ועידוד פלח האוכלוסיה הרלוונטי לגשת ולבצע בדיקה שכן לגילוי מוקדם יש השפעה קריטית על יכולת ההחלמה מהמחלה הזו. כלומר ההיגיון הוא שלפתע יהיו המון אנשים מוזרים ברחוב, פלטפורמות המדיה החברתית תופצצנה בתמונות של כוכבי פורנו משנות ה-70 וזה ייצור באזז סביב הנושא. בפועל, יש הרבה אנשים מוזרים שמסתובבים חופשיים ברחובות ובמרחב הקיברנטי…

אז ממרום 35 שנותי החלטתי שאני רוצה לשנות את אורח החיים שלי במידת האפשר (ובמידת הנוח לי…) ולהיות במעקב רפואי רציף על מנת באמת להיות בפוקוס ולא לפספס משהו שיכול לקצר את הזמן שלי עם הילדים ושלהם איתי. הנקודה היא שחלק מההרגלים שלי הם הרגלים שהושרשו בי שנים. נולדתי פג (קילו מאתים) ולאמא שלי היה חשוב מאוד שאעלה במשקל (ובצדק) הנקודה היא שזה לא עצר (השמועות הן שעליתי חצי קילו כל שבועים…) וברוב חיי כילד הייתי עם כושר גופני לקוי  ועודף משקל משווע. כיאה לבית פולני – רומני היינו צריכים לסיים את כל הצלחת וכמעט תמיד בבית הארוחות היו מכמה מנות (אמא שלי בשלנית סוף…). הבנתי שיכול להיות, שאם הייתי מקבל הדרכה אחרת כשהייתי קטן, אם הייתי לומד איך לאכול נכון ומתי להפסיק, היום היה לי יותר קל.

לא סתם הסטטיסטיקות מראות שכיום, המחלות המודרניות, אלה שגורמות להכי הרבה מקרי מוות הם תוצאה ישירה של תרבות התזונה הקלוקלת שלנו. זו שמבוססת על שומנים, סוכרים ומלח. עודף משקל מוביל לסוכרת סוג 2 שמובילה מצידה למחלות נוספות כמו אוסטופרוזיס, סיכוי גבוה לשבץ וכו. מה שממש הלחיץ אותי זה שהסטטיסטיקה אומרת שכנראה הדור שלנו או הדור אחריו, לראשונה בהיסטוריה, יזכה לפחות זמן פה מאיתנו.

עודף משקל?

עודף משקל?

במהלך תכנית "המערכת" האחרונה של מיקי חיימוביץ, בו בחנה את תזונת ילדינו במהלך היום בביה"ס ובגנים, צדה את עיני פרסומת – צביקה הדר בפיג'מה רץ ברחובות העיר כי הבן שלו אצל הרופא והוא רוצה להציל אותו. מתברר שהבן הוזמן ל"ביקור בריא". החלטתי לבדוק את העניין. למעשה, מדובר ביוזמה של קופ"ח מאוחדת במסגרתה רופאי הילדים של החברה עברו הכשרה והחלו לבצע בדיקות תקופתיות יזומות לילדים כבר בגילאי 2-6. המטרה היא אבחון מוקדם של דברים שונים החל מדפוסי התנהגות לא בריאים כמו תזונה, עייפות, פעילות גופנית, דרך סימנים מקדימים של מחלות – עודף משקל, סוכרת סוג 2 וכו' וכלה באווירה המשפחתית. בגדול, יש כאן ניסיון ליצור מעין רפואה קהילתית בה רופא הילדים מכיר את הילד, הרקע שלו והמשפחה מעבר לביקורים כשכואב משהו, עולה החום או סתם לא בא ללכת לביה"ס.

ואם כבר רפואה, מה עם לרתום את המדע לטובת הבריאות שלנו? היום כבר אפשר לפענח את הגנום של כל אחד מאיתנו ולחפש מהן הסכנות הגנטיות שיש לנו. אתם יכולים, בקלות' לקנות מבחנה מיוחדת, למלא אותה ברוק ותוך חודשיים לקבל אבחון של המחלות הגנטיות שקיבלתם בירושה מהדורות הקודמים. באמת – תבדקו פה.

ואם כבר מדע אז מה עם מדע בדיוני? זוכרים את הסרט יום במלכודת? ואם אני אגיד לכם שהמציאות עולה על כל דמיון? על מחשבים ביולוגיים שמעתם? כמה כאלה נכנסים בטיפת מים אחת? הנה ההרצאה הכי מגניבה וכנראה גם חשובה שיצא לכם לשמוע:

להשאיר תגובה

